Jeg står i et kæmpe dilemma. Jeg er i gang med at arrangere en polterabend for min bedste veninde. Hun skal giftes til sommer, og der er mere end 150 gæster til vielse og reception, og dagen afsluttes med bryllupsmiddag for de absolut nærmeste dvs forældre søskende og mig, ialt ca 25 gæster. Efter at have lavet program, budget osv til polterabend er invitationen blevet sendt ud, og som det ser ud nu så er der kun 1 ud over mig, som vil være med. Jeg har selvfølgelig spurgt dem hvorfor, og sagt at hvis det var prisen (700 kr inkl. alt) så var jeg mere end villig til at ændre programmet for dagen, hellere at alle kan deltage. Men det svar jeg har fået er at de ikke deltager fordi de ikke er inviteret med til "festen" MEN DER ER JO INGEN FEST! og det ved de godt. Hvad pokker skal jeg stille op? Jeg er rigtig bange for at hun bliver vildt ked af at hendes "veninder" melder fra på sådan et tyndt grundlag, og så er det vildt sørgeligt at møde op på selve dagen for polterabend og kun være 2. Jeg kender ikke de andre piger, min veninde er flyttet til en anden by og har fået nye kollegaer, studiekasmmerater osv, og det er dem jeg har kontaktet med hjælp fra hendes kommende mand. Jeg har selvfølgelig kontaktet ham igen for at høre om han kunne forklare den, for mig, lidt bizarre adfærd hos veninderne, men han blev dybt chokeret, og sagde desuden at det er nogen hun tilbringer en hel del tid med, træner sammmen, arbejder med osv.
Er det bare mig, eller er de møgurimelige?
Nogen der har forslag til hvadf jeg stiller op? Mit bedste bud lige nu er at vi får det bedste ud af det vi har, og bare laver en hyggelig dag for os 3, hyggelig og sjov nok til at hun ikke lægger mærke til at der mangler en masse mennesker, hmm..
Det er faktisk et ordentligt dilemma at du står i. Jeg tror at du skal:
1) have styr på hvem der anser sig for at være din venindes nærmeste veninder.
2) Tale med dem igen om at de er med til receptionen.
3) Tænke over om du måske får nogle forklaringer der ikke er hele sandheden. Det kan godt være at prisen afskrækker nogle uden at de vil være ved det eller at der har været andre kurrer på tråden eller at folk måske ser andre udgifter eller grunde til ikke at være med til din plane end at du gør. Hvis du har været alene om at planlægge hele polterabenden for din veninde, så kan det være at du har taget nogle ting for givet som ikke passer med andres synd på hvad aftenen skal eller bør indeholde.
4) Sidst men ikke mindst kan det være en idé at inddrage din veninde i polterabdenden selv. Hun ville ikke være den første der selv havde en finger med i spillet. Hvis hun så finder ud af at folk ikke vil være med til aftenen pga. det såkaldte fest, kan hun måske spare lidt på receptionen istedet. Om ikke andet tænker jeg at det er rarere for hende at finde ud af de knuder der er på hendes forhold til de andre veninder nu end i sidste øje blik.
5) Ps. har du fået svar fra alle, har du tjekket at du ikke bare hører dem der råber højest?
Kære gode veninde...
Ja, det er lidt af en dilemma du er landet i... Jeg har prøvet det samme...
Det handler desværre måske om at DE (andre veninder) er skuffede over ikke at være inviteret til fest i anledning af brylluppet, og så er 700 kr. pr. deltager mange penge, hvis de ikke føler de får noget igen, af din veninde (der skal giftes), de kan jo godt have følelsen af at hun ikke gider bruge penge på dem og det kan DU jo ikke rigtig gøre noget ved... (det var den meget ærlige forklaring jeg fik ved min venindes polterabend)
Jeg tror du skal få det bedste ud af det du har, som du selv skriver, lave en hyggelig dag for jer 3 - selvom hun selvfølgelig så ser hvem der virkelig står der for hende. :o)
Jeg håber I 3 får en superhyggelig dag.
Tak for de gode råd. Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert, også at spørge om vi skulle lave om på program så det blev helt billigt. Men jeg har fået samme svar fra alle: det er et princip. Så vi har nu besluttet at vi laver en super skøn dag for os 3, weekend til sydeuropa. Det bliver en del del dyrere end planlagt, men det er der bare ikke noget at gøre ved. Vi vil hellere lave overtræk end at riskere at hun bliver vildt ked af det :-) Og med den polterabend hun nu får, vil hun nok ikke spekulere så meget over hvor de andre er henne.
Mit sidste dilemma handler om hvorvidt jeg skal fortælle hende det? Nu? Hun ser de andre jævnligt, går på cafe, træner sammen med dem osv. Jeg ved ikke om hun vil blive skuffet på mig over at jeg ikke har fortalt det, måske vil hun føle sig lidt dum over at have troet at de var "rigtige" veninder i al den tid hvor jeg har vidst at de måske ikke var dem hun kunne regne med? Jeg synes det er lidt svært at vurdere hvilken konflikt der vil være værst: 1, hun finder ud af det på dagen og vil bruge energi på at spekulere over det, eller 2, jeg fortæller det nu og.... ja jeg ved ikke hvordan hun ville reagere, men hun ville så til gengæld SELV have mulighed for at rede eventuelle tråde ud inden bryllup. Men jeg synes modsat også er det er en rar tanke at hun ikke skal bekymre sig om den slags nu, hun har jo masser af andet der skal styr på :-)
Tænk at det skal være et problem når en veninde skal giftes, det burde være en skøn tid.
Hmm ja... Hvad med igen at tage kontakt til hendes kommende mand, og høre ham hvad om (og hvad) han har sagt efter du talte med ham sidst? Måske har han allerede sagt noget om det til hende. Så er du forberedt. Og måske kan de 2 selv lige få talt situationen igennem, det må have været med i deres egne overvejelser, da de planlagde brylluppet. Så det kan jo være at hun er godt forberedt.
Jeg synes at det er en ok måde hvis han fortæller hende det sammenhængenen, MEN læg ikke skjul på noget hvis hun spør' dig, og lad vær at "fordømme" de andre piger (selvom jeg godt ved det vil være svært).
Der er én ting jeg ikke forstår, hvorfor har du inviteret piger fra den nye by dine veninde er flyttet til. Hvad er der galt med de gamle veninder som måske har kendt hende hele livet ???? De andre kender hende jo kun fra arbejdet osv. Jeg ville aldrig gøre det på den måde.
hej citer
hvis du har et dilemma eller et problem så prøve denne her hjemmeside: http://www.dr.dk/p3/programmer/mads-monopolet/
Hej,
Jeg begriber ikke, hvordan man kan kende og invitere mere end 150 gæster til en vielse og reception, og så ikke finde og kende flere, som gerne vil være tilstede på "hendes" dag og polterabend!?? Noget må være misforstået.
Hvor er de "gamle" veninder?, evt. også fastre, mostre og familiemedlemmer af de kvindelige af slagsen? Mandens venners koner, og hvad ved jeg, hvis det så ér!
Jeg forstår godt, at man kan synes 700,-kr. kan være meget, hvis man "bare" er inviteret til en "overfladisk reception" med over 150 mennesker, hvis jeg skal være ærlig, MEN. Hvis det er en god veninde, så har man vel også lyst til at deltage? Alt andet er da dybt sørgeligt.Nu ved jeg ikke hvornår brylluppet skal stå, men måske det også kan gøres mere "afslappet", hvis hun ér til det og meget billigere? I sommerhus, Kongens Have med picknick, privat med morgenmad, hvor man evt. inviterer en sandsierske, spåkone, nummerolog eller håndaflæser. Det synes mange kvinder er meget morsomt!
Hej AnemonePolterabend skal jo gerne være en sjov oplevelse for alle. Nu kan vi jo ikke ligefrem håbe at hun skal giftes igen en anden gang, men hvis i står i et lignende problem engang er i meget velkommen til at rette henvendelse til http://polterabendevent.dk Vi hjælper alle med deres polterabend, og sørger for at alle får en god oplevelse!